Wyszukaj w katalogu
Polecane firmy
DrukarniewPolsce.pl

Drukarnia Projekt S.C.

zobacz
DrukarniewPolsce.pl

Drukarnia LETICA

zobacz
Poleć nas innym
Poradnik

Ogólne porady przy projektowaniu grafiki

Ogólne porady przy projektowaniu grafiki


Należy pamiętać o pewnych zasadach przygotowania prac do druku w CMYKu:


1. Wszelkie bitmapy, obiekty i teksty powinny zostać umieszczone w CMYKu (nigdy RGB i Pantone).

2. Rozdzielczość bitmap powinna wynosić 300 dpi i rozmiar 1:1 (obniżając rozdzielczość poniżej 300 dpi musisz się liczyć ze stratą jakości).

3. Jeśli definiujesz czarną aplę (duże płaszczyzny) to zalecamy dodanie w kolorze cyjan, magenta i yellow po około 50% wypełnienia i oczywiście czarny 100%. Nie zalecamy stosowania do 100% w każdym kolorze co powoduje duże problemy z drukiem. Natomiast użycie wyłącznie apli w kolorze czarnym nie da efektu soczystego koloru.

4. Wszystkie czcionki powinny zostać zamienione na krzywe lub w przypadku programów typu Page Maker, InDesign należy dołączyć wszystkie użyte fonty w plikach *.ttf.

5. Zdjęcia i grafiki ze stron internetowych nie nadają się do druku - rozdzielczość witryn WWW to tylko 72 dpi, natomiast rozdzielczość prac drukarskich to 300 dpi. Zdjęcia powinny być w rozdzielczości dwukrotnie większej niż liniatura stosowana do naświetlania (czyli np. zdjęcie 300 dpi dla naświetlania 150 lpi). Grafiki czarno-białe proponujemy używać w rozdzielczości min.600 dpi.

6. Kolory - prawidłowe oddanie kolorów zapewniają tylko monitory kalibrowane. W przypadku, gdy nie posiadasz monitora kalibrowanego kolory oglądane na ekranie mogą się różnić od kolorów w druku. Zalecamy zaopatrzenie się tablice barwne CMYK, dzięki którym możemy prawidłowo definiować kolory.

7. Przygotowując projekt w CorelDraw prosimy o ograniczenia w stosowaniu efektów jak soczewki (lens), cienie, czy przezroczystości. Elementy te bardzo często (choć nie zawsze) rozbarwiają się nie tak jak byście sobie tego życzyli czego efektem jest niezamierzony kolor cienia, "zniknięcie" obrazu pod przezroczystością, a w skrajnych przypadkach całkowite "rozsypanie" się projektu.  Jeśli jednak często korzystacie z efektów zawartych w CorelDraw to przed wysłaniem pliku wszystkie obiekty z efektami zamieńcie na bitmapę 300 DPI CMYK. Cienie, soczewki i inne efekty na bitmapach proponujemy wykonać bezpośrednio w Photoshopie co daje pewność w druku.

8. Unikaj stosowania bardzo cienkich linii np. 0,2 mm w kilku kolorach - na wydruku linia taka nie wygląda najlepiej. Należy pamiętać, że CorelDraw standardowo linię włosową definiuje w grubości 0,076 mm, którą musimy pogrubić do wartości co najmniej 0,2 mm aby uzyskać poprawny wydruk.

9. Pamiętaj o przygotowaniu spadów (nadlewek) po 2 mm z każdej obcinanej strony.

10. Pamiętaj, że czcionka Switzerland posiada błąd w literce "ś". Radzimy usunąć ją z systemu.


Generowanie postscriptu oraz najczęstsze błędy

1. Drivery do naświetlarki.
Aby uzyskać najlepsze efekty naświetlania proponujemy stosować driver do naszej naświetlarki DotMate 7500. Driver do naświetlarki DotMate 7500 możesz pobrać tutaj, otrzymać w naszej siedzibie lub poproś operatora i wyślemy Ci e-mailem. Instaluje się go tak jak dowolną drukarkę z tą różnicą, że jako port wyjściowy podajemy plik (ang. file) . Pliki *.PPD obecne w pakiecie instalacyjnym należy ręcznie przekopiować do istniejącego już katalogu zawierającego podobne pliki - dotyczy programów firm np. Adobe.

2. Rozdzielczość i liniatura.
Aby prawidłowo dobrać rozdzielczość naświetlania należy pamiętać o regule rozdzielczość naświetlania = liniatura x 16. W praktyce często stosuje się mniejszą rozdzielczość niż wymagana mimo, że w ten sposób ogranicza się liczbę możliwych do uzyskania stopni szarości. Liniatura (ang. screen frequency) podawana jest w liniach na cal (lpi) (ang. lines per inch) i określa gęstość rastra. Jej wartość zależy m.in. od metody druku, rodzaju podłoża. Dla sitodruku stosuje się małe wartości rzędu 40-60 lpi a dla druku offsetowego 120, 150, 175 a nawet 200 lpi.

3. Kąty rastra.
Zalecamy stosowanie następujących kątów, tj. 15° dla CYAN, 75° dla MAGENTA, 0° dla YELLOW i 45° dla BLACK.

4. Nadruk czerni.
Funkcję należy stosować w przypadku używania np. czarnych napisów na innym kolorze. Powoduje ona, że pod elementami w kolorze czarnym (np. napisami) nie będzie wybrań w innych kolorach.

5. Znaczniki drukarskie.
Pamiętaj, aby do pracy dołożyć pasery, kostki i inne znaczniki drukarskie, jak np. opis kolorów na foliach.

6.
Czcionki.
Podczas generowania pliku postscriptowego należy zawsze zawrzeć w nim używane w projekcie czcionki. Robi się to włączając opcję dołącz czcionki (ang. include fonts). Jeśli w użytym projekcie posiadasz bardzo dużo czcionek, to nie zalecamy zamiany wszystkich tekstów na krzywe, gdyż powoduje to powstanie bardzo skomplikowanych krzywych, które mogą się nie naświetlić z powodu ograniczeń w programie generującym plik postscriptowy. (patrz pkt. 3)

7. Brak części tekstu w akapicie.
Prawdopodobnie w obawie przed podmianą czcionek w naświetlarce teksty zostały zamienione na krzywe. Powoduje to powstanie bardzo skomplikowanych krzywych, które mogą nie być naświetlone z powodu ograniczeń w samym programie generującym plik postscriptowy.

8. Lustro.
Funkcja lustro (ang. offset) oznacza naświetlenie lustrzanego odbicia obrazu i wymagana jest w druku offsetowym. Natomiast w przypadku druku techniką sitodruku nie powinno się odwracać obrazu. Funkcja negatyw używana jest np. we fleksografii i powoduje uzyskanie obrazu negatywowego. Powyższe dwa parametry lepiej jest zaznaczyć na druku zlecenia, a nie w programie. Daje to nam gwarancję prawidłowego zadziałania i unikamy w ten sposób możliwości podwójnego zaznaczenia tych parametrów co spowodowałoby wzajemne ich zniesienie się.

9. Brak białych tekstów lub białych elementów.
Została włączona opcja naddruku (ang. overprint) dla wypełnienia tych obiektów. Opcja ta ma sens tylko w przypadku kolorów ciemnych.

10. Pasery tylko w kolorze czarnym. Pasery i znaczniki cięcia muszą być złożeniem wszystkich kolorów podstawowych występujących w projekcie a nie tylko koloru czarnego.

11. Brak paserów.
Jeżeli pasery dodajesz ręcznie w projekcie sprawdź czy wielkość strony w projekcie i wielkość strony w driverze naświetlarki są takie same. Jeżeli stosujesz automatyczne pasery, pamiętaj aby zwiększyć wielkość strony w driverze naświetlarki  o około 12-15 mm z każdej strony.

12. Podgląd pracy.
Przygotowany plik postscriptowy, zanim wyślesz do naświetlarni obejrzyj najlepiej przy użyciu programu Adobe Distiller. Program ten tworzy nowy plik z rozszerzeniem PDF, który oglądamy w programie Adobe Reader. Możemy zobaczyć czy praca nie jest obcięta, czy nie ma problemu z fontami, czy nie występuje efekt "pustych stron".

13. Kody kreskowe.
Jeśli w pliku dokładasz kody kreskowe w kolorze czarnym, zadbaj aby były zdefiniowane jako C-0%, M-0%, Y-0%, K-100%.

14. Puste klisze.
W niektórych projektach w programie CorelDRAW po naświetleniu występuje efekt pustych stron. Sposobem na ominięcie tego problemu jest zmiana orientacji stron na pionową i ponowne naświetlenie.

15. Widoczne paskowanie w przejściach tonalnych.
Aby uzyskać najlepsze efekty w przejściach tonalnych należy pamiętać o regule "rozdzielczość naświetlania = liniatura x 16". Jeśli na dużym obszarze chcesz uzyskać ładne przejście tonalne proponujemy użycie w programie Photoshop filtra "szum" (ang. noise).


Powyższe informacje mają posłużyć w celu wyeliminowania problemów w naświetlaniu i druku oraz w uzyskaniu jak najlepszej jakości w druku.


Tekst: www.naswietlanie.drukarnia-projekt.pl

df

mptrzetelnidrupapostprint-leipzigmewaremadays13poligrafiaexpoexpoopakowania