Wyszukaj w katalogu
Polecane firmy
DrukarniewPolsce.pl

Drukarnia Projekt S.C.

zobacz
DrukarniewPolsce.pl

Drukarnia LETICA

zobacz
Poleć nas innym
Aktualności

Druk UV – co to jest?

06-07-2020


Szeroko rozumiany marketing nie istnieje bez profesjonalnych wydruków – i to pomimo wyraźnej ekspansji reklamy online. Wciąż jednak mnóstwo firm stawia na tradycyjne metody komunikacji z klientami, wybierając outdoor, gadżety czy inne nośniki elementów identyfikacji wizualnej marki. Fundamentem skuteczności tego typu działań jest z jednej strony kreatywny projekt, a z drugiej profesjonalne wykonanie nośnika, na co ogromny wpływ ma jakość wydruku. Firmy doskonale o tym wiedzą i nieprzypadkowo coraz chętniej stawiają na druk UV. Co to właściwie jest? Na czym polega ta metoda? Jakie są jej najważniejsze zalety? Zapraszamy do lektury naszego poradnika.

Druk UV, czyli co?

Druk UV to jedna z najnowocześniejszych metod drukowania, która doskonale sprawdza się w marketingu, w szczególności w reklamie i brandingu. Po kolei. Metoda ta z technologicznego punktu widzenia jest bardzo podobna do drukowania na zwykłej drukarce atramentowej. Następuje tutaj tak zwane napylenie kropli tuszu na zadrukowywany materiał. Różnica polega natomiast na zastosowaniu rodzaju tuszu.

Do druku UV wykorzystujemy tusze polimerowe, a na sam koniec używamy nadruku światła UV. W ten sposób zadrukowana powierzchnia zostaje utrwalona i dodatkowo zabezpieczona przed procesami starzeniowymi, niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi czy nawet uszkodzeniami mechanicznymi.

Warto wiedzieć

Do nadruku światła UV używa się specjalnych lamp LED zainstalowanych przy głowicach drukujących. Emitują one światło ultrafioletowe, czyli takie, jak np. Słońce. Dzięki temu następuje proces polimeryzacji tuszu, czyli jego utwardzenia.

Kiedy warto postawić właśnie na druk UV?

Ogromną zaletą druku UV jest to, że mamy tutaj do czynienia z bardzo uniwersalną metodą znakowania i zadrukowywania. Można ją wykorzystać w praktycznie dowolnej kampanii marketingowej, niezależnie od rodzaju materiału, powierzchni zadruku czy też przeznaczenia reklamy.

Druk UV sprawdza się w znakowaniu:

  • PCV
  • Dibondu
  • Pleksi
  • Szkła
  • MDF
  • Kartonu
  • Folii
  • Papieru
  • Banerów
  • Siatek mesh
  • Tkanin
  • Skaju

Pisząc krótko: z druku UV skorzystamy zawsze wtedy, gdy chcemy nadrukować jakiś obraz na dowolny płaski materiał. Jest to jeden z powodów, dla których ta metoda zyskuje tak ogromną popularność – ale wcale nie najważniejszy, do czego za chwilę wrócimy.

Na druk UV warto się zdecydować w sytuacji, gdy zależy nam na znakomitym efekcie estetycznym, bardzo wyraźnym nadruku, precyzyjnym odwzorowaniu kolorów i ich znacznym nasyceniu, a także na trwałości. Nie ma innej takiej metody, która gwarantowałaby czytelność i wysoką estetykę reklamy także wiele tygodni czy nawet miesięcy po jej wystawieniu w przestrzeni publicznej.

Najważniejsze zalety druku UV

Na początek wspomnijmy o zalecie, którą doceniają przede wszystkim firmy oferujące wydruki w technologii UV. Ta metoda wyklucza pracę w warunkach szkodliwych, ponieważ podczas drukowania nie wydzielają się żadne toksyczne substancje czy zapachy. Dzięki temu drukować można w zamkniętych pomieszczeniach, co też eliminuje ryzyko np. zanieczyszczenia zadrukowywanej powierzchni. Ponadto same wydruki nie emitują szkodliwych dla człowieka wydzielin, stąd spokojnie można je stosować w zamkniętych pomieszczeniach.

Teraz wypada już wspomnieć o zdecydowanie największej zalecie druku UV, czyli trwałości. W sytuacji, gdy oczekujemy, że reklama będzie promować markę przedsiębiorstwa przez bardzo długi czas oraz zostanie umieszczona w miejscu, w którym będzie narażona na ciągły kontakt z niekorzystnymi czynnikami (jak promieniowanie słoneczne czy deszcz), to zawsze najrozsądniej będzie postawić właśnie nadruk UV.

Utwardzony tusz polimerowy nie wchodzi w reakcję z powietrzem czy wodą, dlatego reklama przetrwa praktycznie wszystko. Z tego samego powodu druk UV wykorzystuje się do produkcji ulotek, wizytówek oraz znakowania gadżetów reklamowych, czyli przedmiotów z zasady intensywnie użytkowanych – celem jest wyeliminowanie ryzyka szybkiego zniszczenia nadruku.

Wszechstronność druku UV sprawia, że można wykorzystać tę metodę zarówno do produkcji drobnych nośników reklamy i identyfikacji wizualnej marki, jak i nośników wielkoformatowych, na przykład banerów czy wspomnianych wcześniej siatek mesh.

Ciekawostką może być również fakt, iż druk UV stosuje się do produkcji materiałów przeznaczonych dla osób niewidomych. Wykorzystujemy tutaj technikę wielokrotnego nadruku, dzięki czemu uzyskujemy efekt wypukłości nadrukowanych elementów.

Ponadto druk UV jest bezkonkurencyjny pod względem jakości wydruku, zwłaszcza wierności odwzorowania kolorów i kształtów. Jest to szalenie ważne z punktu widzenia dbania o wizerunek marki i promowania jej unikalnych elementów identyfikacyjnych, jak logo, sygnet czy kolorystyka przewodnia.

Wszystko to sprawia, że druk UV jest i jeszcze długo będzie najbardziej pożądaną metodą wykonywania wydruków, zwłaszcza tych wykorzystywanych w kampaniach marketingowych oraz w sytuacjach biznesowych.


mptrzetelnidrupapostprint-leipzigmewaremadays 2020poligrafiaexpoexpoopakowaniawarsawpackexpoopakowania2018